Als procesbegeleiders doen wij de laatste jaren veel in organisaties, waarbij we niet alleen maar organisatieopstellingen doen. We passen het systemische werk veel breder toe, om blijvende toegevoegde waarde te leveren aan de cultuur, de mensen, de omgeving en de resultaten van de organisatie.
Systemisch werk betekent voor ons dan ook niet meer of niet minder dan deze echte verandering bewerkstelligen in het gehele systeem. Kortom in de hele organisatie, bij de mensen en de relaties met de omgeving. Hierin is de klant natuurlijk vooral belangrijk, in de brede zin van het woord klant.
Het gaat er in ons werk dan ook om, in al deze gebieden waarde toe te voegen, die weer met elkaar verbonden is. Het gaat hier altijd om inspiratie (bevlogenheid/bezieling/spiritualiteit), verbeelding (visie/plan/kaders), doorvertaling (verbinding/emotie/passie) en daadkracht (neerzetten/realiseren/resultaten)
Ik zal enkele werkvormen noemen:
Persoonlijke waarden delen door elkaar je levensverhaal te vertellen in een veilige ceremoniƫle context. Dit draagt enorm bij aan de verbinding en wederzijds begrip.
Missie/visie/waarden helder krijgen van de organisatie en ook het inspirerende verhaal achter de organisatie. De droom van de oprichter/directeur/eigenaar.
Storytelling en de kunst van het spreken. Mensen echt kunnen raken en bovendien jezelf laten zien en het verhaal van de organisatie vertellen.
Jezelf als leider goed kennen, je eigen beperkingen onder ogen komen en daarmee ook je mogelijkheden en die van de organisatie verruimen.