Zie hieronder 12 punten die, na lezen van veel werk van Bert Hellinger en Hylke Bonnema, en mijn eigen ervaring, systemisch worden geoormerkt als ingedienten voor een succesvolle onderneming. Waar hij staat moet natuurlijk ook zij gelezen worden. Bert neemt als representant voor ondernemingen eigenlijk altijd een vrouw, en dat voelt ook als juist.
- Goed product
Allereerst moet je natuurlijk een goed product hebben wat anderen tot dienst is. Hoe meer een ander ernaar vraagt, hoe belangrijker het is dat je het blijft maken en de kwaliteit waarborgen. Soms creeert de vergrote vraag dat de kwaliteit achteruit gaat. Waak hiervoor. Een succesvolle ondernemer heeft geen systemische vragen, die maakt een succesvol product vanuit het hart.
- Dienstbaar aan de klant
Een goed product maak je ten dienste van je klant. Een succesvolle ondernemer is dienstbaar en staat niet boven de klanten.
- Samenwerken
Een succevolle onderneming kun je nooit alleen dragen. Je zult medewerkers moeten aantrekken die bij je hartsstroom en passie voor je product passen. Je zult ze moeten trainen en opleiden zodat ze net als jij passie ontwikkelen voor je product. Het product moet op de beste manier verkocht blijven worden. De leider gaat voor, maar gaat als dienend leider voor zijn medewerkers.
- De omgeving is je vriend
Een succesvolle ondernemer weet dat hij alleen niets kan bewerkstelligen. De afhankelijkheid van ketenpartners, werknemers, andere belanghebbenden en de klanten maakt ze sterker. Een succesvolle ondernemer weet dit krachtenveld te gebruiken in zijn voordeel en houdt het contact werkelijk hiermee.
- Leiderschap
Een succesvolle ondernemer gaat voor de troepen uit. Hij gaat voor in enthousiasme, passie, kennis van zijn product. Hij gaat voor in zijn vernieuwende ideeen. Hij leidt het product in goede banen richting de klant. Zijn medewerkers geloven in hem, en maken en verkopen zijn product uit naam van hem.
- Concurrentie gebruiken als spiegel
Ondernemers hebben nu eenmaal concurrenten. Maar in plaats van strijden tegen de concurrenten, gebruiken ze deze energie om hun producten beter te maken. Concurrentie staat ten dienste van het beste product voor de klant. De klant wordt hier alleen maar beter door bediend.
- De onderneming als kind
Een succesvolle ondernemer verdedigt zijn onderneming tegen buitensporigheden, zoals het opvoeden van een kind. Vanuit zelfvertrouwen, zelfrespect en trotsheid op hun product begeleiden ze de onderneming door het leven.
- Succes is een feestje
Een succesvolle ondernemer is trots en houdt van het success. Het ondernemerssucces maakt hem blij en tevreden. Dit straalt hij uit naar iedereen en om zich heen en iedereen laat hij in dit success delen.
- De ondernemer draagt zijn omgeving
Een succesvolle ondernemer vervult een belangrijke rol in zijn omgeving. Hij is solidair en bewust van zijn directe en indirecte omgeving. Dit omgevingssysteem is afhankelijk van hem en daar gaat hij respectvol mee om. Bewustzijn, nederigheid, dienstbaarheid hieraan maakt hem krachtig.
- De onderneming is een levend organisme
Een succesvolle ondernemer begrijpt ook dat een onderneming, net als een levend wezen verschillende levensfases doormaakt. Hij geeft vol gas in de beginfase, gaat beheerst en respectvol verder in de volwassenheidsfase, en respecteert en eert het einde.
- Goed timen van belangrijke momenten
Een succesvolle onderneming kan de levensfase van de onderneming verlengen door op het juiste moment de onderneming over te dragen. Of het door een managementcrisis (Greiner-model), of ouderdom komt, sensitiviteit en bewust zijn als de verbinding tussen de ondernemer en onderneming onder spanning komt of op knappen staat is een belangrijke sensitiviteitskenmerk.
Ruimte laten voor de opvolger is essentieel voor een succesvolle doorstart.
- Go with the flow
Een succesvolle onderneming gaat mee met de stroom van ontwikkeling welke nodig is voor de onderneming. Ook als deze stroom op een gegeven ogenblik niet meer in lijn is met de primaire ideeen van de ondernemer. De ondernemer is ten dienste van de onderneming, niet andersom. De flow van de onderneming gaat door de stroom van de omgeving en klanten. Die stroom is nooit stil en continu in ontwikkeling.