Teamopstellingen

Een teamopstelling is een opstelling waarbij meerdere mensen aanwezig zijn, en de mensen allerlei zaken in en rondom het team kunnen spelen.

Door het positiespel tussen de mensen, hetgeen wat gedeeld wordt, en goede begeleiding, ontstaan inzichten voor het team. Het team kan met deze inzichten verder werken aan zichzelf en haar omgeving.

Als begeleider dien je het team respectvol toe te treden. Laat iedereen even lang even zeggen hoe het gaat (Sharing). Iedereen staat dan even in het licht. Veiligheid ontstaat door structuur en openheid te bieden. Niet zelf te oordelen en iedereen evenveel aandacht te geven. Het verlangen moet er zijn om authentiek bij elkaar te zijn. Je mag wel alles benoemen wat je ziet vanuit de feiten.

Een opstelling is een ceremonie. Geef als opsteller echte aandacht. Luister echt. Laat elkaar uitpraten, neem de regie. “Ik voel helemaal niets”, is ook een gevoel. Begin bij degene die het meeste voelt.Bij grote teams ze allemaal maar 1 woord laten zeggen.

Ordeningsprincipes, ook in een team voor organisatieopstellingen: anciniteit en hierarchische volgorde.  Zoek naar een gezamenlijk thema waarmee je kunt werken. Denk ook aan de dimensies introversie – extroversie. Blijf voelen waar het veld je in de opstelling naartoe leidt.Voel goed hoe je begint en wie je allereerst voor wat laat neerzetten en voelen. De volgorde die het team zelf hierbij wil inbrengen is ook van belang.

Als er zich een verandering voordoet in het veld bij een teamopstelling moet men zich uitspreken naar elkaar. Het is de verantwoordelijkheid van het team of ze ervoor kiezen de verandering te omarmen en door te voeren. Wat heb je van elkaar nodig voor de verandering? Wat doet het met je?

Eigen onverwerkte thema’s worden op het team geprojecteerd. Je ziet heel vaak dat medewerkers dan niet doen wat je zegt. Tot we (de vraagsteller)  laten inzien dat het iets persoonlijks is uit het familieveld wat mee kan resoneren.

Een teamopstelling creëert een collectieve ervaring. De klant is altijd van belang, voor elk team. Deze wordt vaak eerst in het midden gezet.  Laat ook iemand dankbaar zijn voor de “oude” personen als het geen nieuwe organisatie betreft. Afscheidsceremonies zijn daarom ook belangrijk.

Voorbeeld: In een teamopstelling van een organisatie waarin het niet werkte tussen Klaas en de directeur. Konden Klaas en de directeur nu zomaar bewegen? Nee, dat gebeurde niet. De directeur sprak uit tegen Klaas dat Klaas naast hem moest komen staan. De opstelling kwam niet in beweging. Totdat de directeur zei: ‘’ik heb je nodig’’. Dat raakt Klaas, omdat ze nooit communiceerden met hun hart. Klaas voelt zich gezien, wordt gezien en komt dichterbij.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.